З травня 2023 року в Україні почала працювати державна програма "єВідновлення". З її допомогою можна отримати компенсацію за пошкоджене або знищене житло. На початку 2024 року також з'явилися житлові сертифікати для купівлі нової нерухомості замість зруйнованої. Розглянемо докладніше умови участі в програмі, суми компенсацій, необхідні документи та процедуру подання заявки.
Хто може претендувати на компенсацію за "єВідновлення"
Претендувати на грошову компенсацію за програмою "єВідновлення" можуть тільки громадяни України, власники пошкодженого або зруйнованого житла. Якщо власник нерухомості неповнолітня або недієздатна людина, заявку подають її законні представники.
Заявки деяких пріоритетних категорій розглядаються в першу чергу:
- УБД, особи з інвалідністю внаслідок війни, сім'ї померлих або загиблих ветеранів війни, захисників і захисниць України;
- мобілізовані під час дії воєнного стану без надання статусу УБД;
- люди з інвалідністю I і II групи;
- багатодітні сім'ї;
- прийомні батьки, батьки-вихователі дитячого будинку сімейного типу, патронатні вихователі;
- діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування;
- опікуни та піклувальники.
Якщо у нерухомості є кілька співвласників, до пакета документів потрібно додати їхню згоду.
На компенсацію не варто розраховувати, якщо власник житла потрапив під санкції або в нього є судимість за злочин проти основ національної безпеки України. Це також поширюється на його спадкоємців.
Умови для участі в програмі "єВідновлення"
Умови для участі в програмі "єВідновлення" різняться залежно від того, майно було пошкоджено чи повністю зруйновано.
Основні умови для отримання допомоги у відновленні пошкодженого житла:
- квартира або будинок були пошкоджені через бойові дії після 24 лютого 2022 року;
- нерухомість розташована на неокупованій території, де не тривають бойові дії (якщо житло раніше перебувало на окупованих територіях, але на дату подачі заяви окупація або бойові дії завершилися, можна стати учасником програми);
- майно підлягає відновленню, за результатами оцінки комісії;
- власник ще не провів ремонт самостійно власним коштом.
У програмі можуть брати участь власники квартир у багатоквартирних будинках, приватних будинків, кімнат та інших житлових приміщень. Отриману компенсацію можна витратити на купівлю будівельних матеріалів та оплату ремонтних послуг.
Максимальна сума компенсації для власників квартир становить 350 000 грн, для власників будинків - 500 000 грн. Якщо комісія призначить виплату в розмірі від 200 000 грн, цю суму розділять на дві частини. Під час першої виплати власник пошкодженого житла отримує 70% суми, залишок - під час другої виплати. Для отримання залишку також потрібно буде подати звіт про куплені будматеріали та проведені роботи через застосунок Дія.
Якщо житло було зруйновано, умови для участі в програмі такі:
- майно зруйновано через бойові дії після 24 лютого 2022 року;
- квартира або будинок знаходяться на території, яка не була окупована до 24 лютого 2022 року (поки що послуга доступна тільки власникам житла на неокупованій території без активних бойових дій, але надалі компенсація буде доступною для всіх);
- житло повністю знищене і не підлягає відновленню, за результатами оцінки комісії;
- у нерухомості є власник, тобто у заявника є право власності на майно (наразі отримати компенсацію можна тільки для майна з одним власником, але незабаром програма буде доступною і для житла з кількома співвласниками).
Програму компенсації в разі знищеного через війну житла розділено на дві категорії: отримання сертифіката на купівлю нового будинку і грошові виплати на самостійне будівництво. Учасник може претендувати на одну з двох категорій. Друга почне діяти найближчим часом.
Якщо обрано компенсацію у вигляді сертифіката, спеціальна комісія розгляне заяву і проаналізує отриману інформацію. Сума сертифіката розраховується за формулою, затвердженою Кабміном (ознайомитися з нею можна на офіційному сайті). Сертифікат можна використовувати на купівлю нерухомості на первинному або вторинному ринку, а також для інвестиції коштів в об'єкт на етапі будівництва. За сертифікатом можна придбати квартиру, приватний будинок, кімнату або інше житлове приміщення.
Якщо заявник прийняв рішення отримати грошову виплату і хоче самостійно відбудувати зруйнований приватний будинок, йому можна буде подати заяву на участь, коли розпочнеться другий етап програми.
Як і де отримати компенсацію за пошкоджене житло
Для отримання допомоги в разі пошкодження житла внаслідок війни потрібно виконати такі дії:
- Подати заяву на послугу "Пошкоджене майно" в застосунку Дія або на порталі diia.gov.ua.
- Відкрити рахунок "єВідновлення" в банку, який є партнером програми. Зробити це можна онлайн у застосунку банку або офлайн у банківському відділенні.
- Подати заяву на виплату до Дії.
- Дозволити огляд майна для розрахунку суми компенсації комісією місцевої влади.
- Дочекатися внесення рішення до Реєстру пошкодженого та зруйнованого майна.
- Отримати гроші на картку "єВідновлення".
- Подати звіт про використані грошові кошти через застосунок Дія.
Розрахуватися отриманими грошима можна тільки за певну категорію товарів у переліку магазинів і компаній, які є учасниками державної програми. Оплата не пройде, якщо бізнес зареєстрований в іншій категорії. Отримані кошти потрібно використати протягом 12 місяців, якщо йдеться про суму до 200 000 грн. Якщо компенсація перевищує 200 тис. грн, то термін збільшується до 18 місяців, але суму першого платежу все одно потрібно витратити протягом року.
Як і де отримати компенсацію за зруйноване житло
Якщо майно повністю знищено, алгоритм дій схожий на попередній, але є й суттєві відмінності. Ось яких етапів потрібно дотримуватися:
- Подати повідомлення про зруйнований об'єкт нерухомості в додатку Дія або на порталі diia.gov.ua, якщо це не зроблено раніше.
- Подати заяву про виплату за знищене майно в додатку.
- Дочекатися отримання житлового сертифіката (повідомлення про його готовність надходить у застосунок Дія).
- Знайти відповідне житло для купівлі (квартиру, приватний будинок, кімнату або інший тип об'єкта).
- Подати заяву в Дію для бронювання коштів за сертифікатом і дочекатися підтвердження бронювання.
- Укласти угоду в нотаріуса, вказавши сертифікат як спосіб оплати. Заброньовані кошти зарахуються на рахунок продавця нерухомості.
Сертифікат діє протягом 5 років з моменту його отримання. Власник, який отримав житловий сертифікат за зруйноване майно, дає згоду на відмову від коштів з майбутніх репарацій.
Які документи потрібні для участі в програмі "єВідновлення"
Подати заяву для участі в державній програмі "єВідновлення" можна не лише через застосунок, а й у ЦНАПі (ЦНАПі) або в нотаріуса. Для цього потрібні ідентифікаційний код, паспорт та електронна пошта. Якщо заявник належить до пільгової категорії, у нього мають бути підтверджувальні документи.
Якщо заяву подає уповноважена особа, у неї має бути нотаріально засвідчена довіреність. Також важливо зазначити, що для подачі заяви право власності на нерухомість обов'язково має бути зареєстроване в Державному реєстрі майнових прав.
Станом на вересень 2024 року, вже десятки тисяч українців подали заяви для участі в програмі "єВідновлення" і вже отримали грошову компенсацію на відновлення житла або житловий сертифікат для купівлі нової нерухомості. Рієлтори агентства нерухомості "Маяк" завжди готові допомогти з підбором і купівлею квартири або будинку в Києві та Київській області, зокрема за допомогою житлового сертифіката. В агентстві є свій нотаріус і професійна команда юристів, які допоможуть вирішити будь-які питання з документами.
- 107 переглядів