Оформлення права власності на квартиру в Україні
Під час купівлі або отримання у спадок нерухомості обов'язковим етапом є оформлення права власності. Розглянемо докладніше, які документи для цього потрібні в різних ситуаціях, куди звертатися для оформлення, як усе відбувається і скільки доведеться заплатити за процедуру.
Які документи потрібні для оформлення права власності на квартиру
Для оформлення права власності на квартиру раніше зверталися тільки до нотаріуса. Тепер же можна оформити відповідний документ не тільки в нотаріуса, а й у ЦНАПі (ЦНАПі). В останньому випадку документи заявника розглядає державний реєстратор.
Перелік документів для подання заяви на оформлення права власності може відрізнятися залежно від того, яка квартира купується, хто її купує, який спосіб оплати обрано. Також відмінності є і при оформленні права власності на об'єкт, отриманий у спадок. Розглянемо кожну ситуацію окремо.
При купівлі квартири в новобудові
Купуючи нерухомість у забудовника, потрібно розуміти, що не завжди будівельна компанія бере на себе переоформлення права власності: найчастіше цим займається сам покупець.
Насамперед власнику новобудови потрібно виготовити технічний паспорт. Для його отримання знадобиться пакет документів: паспорт, ІПН, інвестиційний договір із забудовником і додаткові угоди до нього, акт приймання-передачі об'єкта нерухомості. Виготовлення техпаспорта займає близько 5 днів і коштує від 400 грн.
Під час оформлення права власності на квартиру в новобудові знадобляться такі документи:
паспорт, ідентифікаційний код;
договір із забудовником, додаткові угоди;
акт приймання-передачі квартири;
документи про введення об'єкта в експлуатацію та присвоєння поштової адреси;
довідка про повну оплату за нерухомість;
технічний паспорт.
Під час купівлі квартири на вторинному ринку
Якщо в разі купівлі нового житла оформлення права власності відбувається після укладення угоди, то під час купівлі квартири на вторинному ринку право власності реєструється одночасно з укладенням договору купівлі-продажу. З цієї причини готувати окремо документи не доведеться, оскільки вже буде зібрано необхідний пакет для підписання основного договору.
При купівлі квартири на вторинному ринку та оформленні права власності знадобляться такі документи:
паспорт, ідентифікаційний код;
документ, що підтверджує право власності на нерухомість (від продавця);
технічний паспорт на квартиру;
квитанція про оплату довідки з Держреєстру;
квитанція про оплату адміністративного збору.
При купівлі квартири в іпотеку в новому будинку
Якщо квартира купується не з повною оплатою, а з оформленням іпотеки, пакет документів буде трохи відрізнятися. Для реєстрації права власності в цьому випадку знадобляться такі документи:
акт-прийому передачі об'єкта нерухомості;
інвестиційний договір, підписаний із забудовником;
іпотечний договір із банком;
документ про повну оплату вартості квартири забудовнику;
технічний паспорт на квартиру, оформлений у сертифікованих інженерів;
паспорт, ідентифікаційний код;
документи на будинок від забудовника;
квитанція про оплату державного мита.
При купівлі квартири в іпотеку на вторинному ринку
Іпотечний кредит можна оформити не тільки під час купівлі квартири в новому будинку у забудовника. Взяти іпотеку можна і на вторинне житло. Якщо нерухомість купується в такий спосіб на вторинному ринку, то потрібні такі документи:
оригінали паспортів, ІПН (обидві сторони);
відповідні заяви (від продавця і покупця);
квитанція про оплату державного мита;
документи, що підтверджують право власності на квартиру (від продавця);
іпотечний договір;
довідка про відсутність прописаних у квартирі;
довідка про відсутність боргів за комунальними платежами;
письмова згода на продаж квартири (за наявності співвласників);
згода органів опіки та піклування (якщо серед співвласників є неповнолітні особи).
Під час купівлі квартири в Україні іноземцем
Законодавство України не забороняє купувати нерухомість іноземним громадянам, тому в такій ситуації теж виникає питання оформлення права власності. І тут є свої нюанси.
Якщо квартиру в Україні купує іноземець, він повинен перебувати на території країни легально і бути у віці старше 18 років. Також знадобиться зробити переклад усіх необхідних для укладення угоди документів українською мовою. Для цього варто звернутися до професійного перекладача і після засвідчити переклади у нотаріуса.
Під час купівлі квартири в Україні іноземним громадянином знадобляться такі документи:
паспорт своєї країни або посвідка на проживання в Україні;
ідентифікаційний номер платника податків (потрібно отримати в Україні);
письмова згода на укладення угоди від чоловіка/дружини.
Оформити право власності на одну квартиру можна і на кількох іноземців одночасно. У такому разі вони стають співвласниками об'єкта нерухомості, що не заборонено українським законодавством.
При отриманні квартири у спадок
При отриманні нерухомості у спадок також потрібно переоформити право власності. У цьому випадку основним документом буде свідоцтво про право на спадщину. Для його отримання потрібно звернутися до нотаріуса протягом 6 місяців з дня смерті спадкодавця. На цьому етапі знадобляться такі документи: свідоцтво про смерть, заповіт, документи про право власності на квартиру на ім'я спадкодавця, документи про родинний зв'язок спадкоємця та спадкодавця, технічний паспорт (термін виготовлення - не більш як 1 рік тому), довідки, що підтверджують склад сім'ї та останнє місце проживання померлого.
Після того як буде готове свідоцтво про право на спадщину, можна зайнятися оформленням права власності. Для цього знадобляться такі документи:
паспорт, ІПН;
документ про право власності на квартиру на ім'я спадкодавця;
свідоцтво про право на спадщину;
техпаспорт на об'єкт нерухомості.
Як відбувається реєстрація права власності на квартиру: основні етапи
Процес реєстрації права власності на нерухомість завжди починається з підготовки необхідних документів. Лише коли весь пакет зібрано, можна звертатися до нотаріуса або державного реєстратора в ЦНАП (ЦНАП) на вибір.
В оформленні права власності на квартиру можна виділити такі основні етапи:
Заповнення заяви у двох примірниках, у якій потрібно вказати повні відомості майбутнього власника. Один бланк з відповідною відміткою залишається у заявника, інший - у реєстратора. Якщо право власності оформляє третя особа, потрібна завірена в нотаріуса довіреність.
Надання пакета документів та обов'язкової квитанції про оплату державного мита. Якщо заявник належить до пільгової категорії та звільнений від сплати держмита, він надає довідку, яка підтверджує це право.
Присвоєння номера черговості розгляду заяви реєстратором.
Проходження експертної перевірки документів для виявлення помилок або неточностей, які можуть послужити причиною для відмови в реєстрації права власності.
Створення розділу в реєстрі прав державним реєстратором у разі отримання позитивного рішення в реєстрації права власності. Документ про право власності формується тільки в електронному вигляді.
Отримання виписки з реєстру власником квартири. Виписка являє собою звичайний роздрукований на принтері аркуш формату А4, на якому немає ні підписів, ні печаток. Роздрукувати таку виписку можна в будь-який момент на сайті Мін'юсту.
З моменту подання заяви і до отримання виписки минає 5 днів, які потрібні на ретельну перевірку документів.
Скільки коштує оформити право власності на квартиру
Вартість оформлення права власності на об'єкт нерухомості залежить від того, йдеться про новобудову чи про вторинний ринок. У першому випадку реєстрація обійдеться дешевше.
На оформлення права власності на квартиру в новому будинку доведеться витратити від 1000 до 4000 грн. Усе залежить від того, буде покупець займатися цим самостійно чи довірить питання забудовнику. При самостійному оформленні доведеться заплатити близько 1000 грн, причому в ці витрати входить і виготовлення технічного паспорта. Якщо замовити послугу в забудовника, вона обійдеться приблизно в 100 доларів. Якщо документи потрібні терміново, доведеться заплатити ще більше.
Якщо ж ідеться про вторинний ринок, то під час оформлення права власності потрібно заплатити держмито в розмірі 1% від вартості квартири. Також потрібно включити до витрат платежі до Пенсійного фонду, які теж становлять 1% від оціночної вартості об'єкта. За послуги нотаріуса потрібно заплатити ще близько 5000 грн. У результаті в середньому остаточна сума витрат при оформленні права власності на квартиру на вторинному ринку стартує від 500-600 доларів.
Процес переоформлення права власності на квартиру нескладний, якщо ним займаються фахівці. Для звичайного покупця нерухомості, який купує своє перше житло, все може здатися досить складним і заплутаним. Щоб усунути ризики потрапити до рук шахраїв і убезпечити себе, краще відразу звернутися до професіоналів. В агентстві нерухомості "Маяк" працюють не тільки рієлтори, а й юристи, а також нотаріус, які завжди готові допомогти з купівлею житла та оформленням права власності.